Konferencji ciąg dalszy, czyli biznes, medycyna i rynek pracy branży medialnej

Jak zostać najlepszym PR-owcem własnego biznesu? Jakie trzeba mieć predyspozycje, by zostać dziennikarzem ekonomicznym? Co zrobić, by rzetelnie przedstawiać problemy związane z medycyną w ogólnokrajowym programie informacyjnym? Dlaczego medycyna potrzebuje PR? Gdzie rynek pracy w branży medialnej jest najlepiej rozwinięty?
Na te pytania i wiele innych odpowiedzieli nam Prelegenci podczas drugiego dnia naszego wydarzenia.

biznes

Zaczęliśmy od świata biznesu i ekonomii. Jako Prelegenci wystąpili: Iza Święs – właścicielka marki modowej Furelle oraz Robert Richter – analityk finansowy, publicysta money.pl. Oboje doskonale obeznani w branży ekonomicznej odpowiadali na liczne pytania od publiczności. Z wypowiedzi Roberta można było przede wszystkim wywnioskować, iż nie trzeba skończyć studiów dziennikarskich, by pisać na tak popularne portale jak Money.pl. Ważna jest natomiast orientacja w branży i sprecyzowanie swojej specjalizacji (sam jest studentem analityki gospodarczej). Pani Iza natomiast opowiedziała historię swojej marki oraz wielkiego marzenia modowego – Furelle. Stworzyła ją od samego początku, mając już doświadczenie w agencji reklamowej. Aktualnie w swojej firmie jest zarówno kierownikiem, jak i głównym PR-owcem i projektantm. Jaki jest jej sekret na sukces? „Trzeba kochać to, co się robi. Ja najchętniej wcale nie wychodziłabym z pracy, ponieważ właśnie w butiku czuję się najlepiej”.

Złota myśl panelu:

Studia to nie wszystko. Trzeba mieć pasję i sprecyzowany cel by odnieść sukces.

medycyna

Medycyna to branża problematyczna w kontekście komunikacji. Jest to trudne zadanie zarówno ze strony rzecznika prasowego, jak i ze strony dziennikarza, który obiektywnie musi stworzyć materiał. Na nasze szczęście mieliśmy okazje gościć doskonałych specjalistów w komunikacji medycznej: Marka Nowickiego, reportera medycznego Faktów TVN i stałego komentatora w TVN24 oraz Krzysztofa Mejera, doradcę zarządu Uzdrowiska Ustroń i Kliniki American Heart of Poland. Obaj Panowie mają za sobą liczne doświadczenia związane z komunikacją w wyjątkowo trudnych warunkach. Pan Marek Nowicki przyznaje, że dziedzina, którą się zajmuje jest niekiedy wyjątkowo niewdzięczna. Ludzie źle przyjmują materiały o służbie zdrowia, a jego zadaniem jest przekazanie informacji w sposób obiektywny. Problemem jest również charakter materiału, który musi mieć w sobie sporo informacji edukacyjnych, by został zrozumiany przez odbiorcę. Trudne są również sytuacje, w których mówi się o problemie nieuleczalnie chorych osób. Rozmowa z nimi bywa bolesna, jednak wciąż trzeba pamiętać o najważniejszym celu – pomocy innym. Taki sam cel przyświeca również Panu Krzysztofowi, który będąc rzecznikiem prasowym niejednokrotnie zmierzył się z problemem przekazania komunikatu w taki sposób, by został on zrozumiany przez wszystkich odbiorców. Ma on jednak szczególne doświadczenie w sytuacjach kryzysowych, ponieważ był rzecznikiem prasowym podczas katastrofy w Chorzowie, gdy zawaliła się Hala MDK. Obaj Panowie byli pytani o to gdzie nauczyli się swojego fachu. Odpowiedź była prosta – poprzez praktykę. Na studiach nie mieli jak poznać technik komunikacyjnych, ponieważ skończyli historię.

Złota myśl panelu:

Nawet gdy masz przed sobą zadanie teoretycznie niewykonalne, trzeba kierować się dobrem drugiego człowieka.

stolicavskato

Ostatni problem poruszany podczas wydarzenia budził wielkie emocje, ponieważ towarzyszyło mu podstawowe pytanie „Gdzie znaleźć pracę w branży medialnej? Czy Śląsk jest w stanie dorównać Stolicy?”. Odpowiadała na nie Karolina Liberka, redaktor naczelna miesięcznika Marketing w Praktyce. Rozmawiała z nią dr Maria Buszman-Witańska, wykładowca na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz kierownik studiów podyplomowych Public Relations – nowoczesna komunikacja w praktyce. Publiczność ku swoim obawom dowiedziała się, że Warszawa to kolebka polskich mediów i niestety żadne inne miasto nie jest w stanie dorównać jej pod względem miejsc pracy w tej branży. Pani Karolina, jak wiele innych osób, sama wyjechała tam by zdobyć doświadczenie w pracy w mediach. Jednak nie jest to praca dla wszystkich. Wiele „słoików” (czyli osób, które przyjeżdżają z różnych krańców Polski do Warszawy za pracą) nieświadomych swoich możliwości zamiast  brylować na piedestale skończyło z depresją i debetem na koncie. Osoba, która chce zrobić karierę w tej branży musi mieć twardy charakter, być komunikatywna i rozsądna. Branża medialna rządzi się swoimi prawami (szczególnie, gdy dochodzi do pracy z osobami publicznymi, bądź tzw. celebrytami), z którymi nie każdy jest sobie w stanie poradzić. Dla tych właśnie osób lepszym wyjściem będzie praca w mniejszych redakcjach, bądź agencjach, w których panują luźniejsze zasady.

Złota myśl panelu:

Trzema wiedzieć dokąd się zmierza i znać swoje możliwości. Praca w mediach jest interesująca, ale wymagająca i wiąże się niejednokrotnie z dużym stresem.

W imieniu swoim oraz organizatorek wydarzenia: Zuzanny Demskiej, Katarzyny Dybał, Agnieszki Pastor, Magdaleny Pudełek i Klaudii Wita, dziękuję za przybycie na Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, by podzielić się ze studentami swoją wiedzą i doświadczeniem.

Więcej zdjęć z wydarzenia na naszym fanpage: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152943853639285.1073741838.176850659284&type=3

Be Sociable, Share!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>