Blogosfera, facebook i smartfon, czyli trendy w przestrzeni komunikacji społecznej

Komunikacja międzyludzka całkowicie się zmieniła. Kilkaset lat temu priorytetem była hodowla gołębi pocztowych, później ułatwieniem było powstanie poczty i długotrwałe wysyłanie listów. W XVII wieku skonstruowano pierwszy telefon, co było dla większości całkowitą abstrakcją. Dziś możemy rozmawiać za pomocą różnego rodzaju urządzeń „na żywo”, pomimo odległości liczonej w tysiącach kilometrów. Jakie są aktualne trendy?

indeks

Rozwój blogosfery i vlogosfery

Pierwsze blogi zaczęły pojawiać się w latach 90 XX wieku, ale to roku 2014 polscy blogerzy odnieśli największe korzyści majątkowe ze względu na szczyt swojej popularności. Choć na rynku obecnie znajduje się najwięcej blogów kulinarnych, to beneficjentami rynku są przede wszystkim blogerzy modowi, lifestyle’owi oraz podróżnicy. Często po rozwinięciu swojej blogowej działalności zaczynają kreować się jako liderzy opinii. I choć ich popularność wciąż wzrasta, to pomału zaczynają ich zastępować vlogerzy, ponieważ jesteśmy typowym społeczeństwem obrazkowym i przekaz video staje się dla nas dużo bardziej atrakcyjny.

Media społecznościowe

Są doskonale znane, ponieważ posiadanie konta na jednym z portali społecznościowych to często podstawa komunikacji ze światem. W Polsce ok. 85% społeczeństwa ma konto na Facebook’u (wg badań przeprowadzonych przez MillwardBrown), a innymi popularnymi serwisami są : Twitter, Youtube, Wikipedia, Google+ oraz LinkedIn. Podobnie jak w przypadku blogosfery, Youtube zaczyna rosnąć w siłę ze względu na sposób przekazywania treści za pomocą video (16 milionów użytkowników w Polsce). Popularnego Facebook’a wypiera natomiast Twitter, który oszczędza użytkownikom zbędnych emocji i wygrywa pod względem szybkości komentowania aktualnych wydarzeń.

Urządzenia mobilne i aplikacje na smartfony

Używany przez wszystkich laptop (który jeszcze kilkanaście lat temu był całkowitą nowością w Polsce i niemałym wydatkiem) pomału zastępują urządzenia mobilne tj.: tablet czy smartfon. Powodem jest łatwość działania na tego typu urządzeniach, większa mobilność ze względu na rozmiar i wagę urządzeń oraz coraz szerszy dostęp do internetu. Można na nich robić wszystko to, co na tradycyjnym komputerze, bądź laptopie i dodatkowo korzystać z popularnych aplikacji mobilnych. Są one często mocno spersonalizowane, ponieważ pobierają od użytkownika dane dot. wieku, czy lokalizacji, co pomaga w dodatkowym umieszczaniu reklam. Dużym zainteresowaniem cieszą się aplikacje, dzięki którym można wspólnie podróżować (BlaBlacar), wymieniać się ubraniami (Vinted) oraz zamawiać jedzenie (pizzaportal), czy taksówki (Umber).

Przewaga mediów cyfrowych w stosunku do mediów tradycyjnych

Telewizja i prasa cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem wśród Polaków, a jedyne medium tradycyjne, które jest stale popularne to radio. Jest wiele przyczyn takiego zachowania. Biorąc pod uwagę prasę są to: czas, w którym ukazuje się komunikat w internecie (od razu) i w prasie (zazwyczaj na drugi dzień) oraz aktualność informacji i możliwość edytowania ich, które możliwe są jedynie w Internecie. Przewagę widać również biorąc pod uwagę wygodę i oszczędność odbiorców. Wyjątkiem i pocieszeniem dla osób popierających prasę tradycyjną są jednak magazyny i tygodniki opinii, które stają się dobrem luksusowym i dają czytelnikowi poczucie prestiżu.

Warto zwrócić uwagę również na pojęcie PR-etyzacji mediów, co jest rzadko i niechętnie komentowane w mediach. Polega ono na wpływie służb PR na publikacje medialne oraz wpływ tych służb na opinię publiczną. Dlaczego się tak dzieje? Ponieważ PR-owcy przygotowując informacje prasowe, które w dzisiejszych czasach są tekstami typowo dziennikarskimi, dostarczają je do mediów w celu publikacji. W redakcjach sytuacja jest odwrotna – od dziennikarzy nie wymaga się dokładnego sprawdzania informacji w niezależnych źródłach, a sugeruje się współpracę z działami reklamy i marketingu firmy.

Podsumowując, ze względu na prężny rozwój nowych technologii nadchodzi „era mobile”. Informacje będą mocno zindywidualizowane, a zawód dziennikarza będzie pomału zastępowany przez specjalistów ds. content marketingu. Zapowiadana jest również śmierć papieru na rzecz rozwoju grafiki i video. Komunikacja międzyludzka zaczyna być rozumiana jako czatowanie na serwisach społecznościowych, a nie spotkanie przy kawie. Sprzyjają temu urządzenia mobilne, za pośrednictwem których możemy zarówno komunikować się jak i mieć dostęp do świeżych informacji.

 

Tekst został przygotowany na podstawie badań związanych z moją pracą dyplomową pt: „Wpływ Public Relations na treści publikowane w mediach. Zmiany i trendy na rynku mediów i w przestrzeni komunikacji społecznej”. 

Be Sociable, Share!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>