3 x R, czyli o różnicy pomiędzy PR, CSR a MaRketingiem

 

pr csr marketingGdybym zadała pytanie: czy PR, CSR, marketing, różnią się od siebie, większość odpowiedziałaby, że tak. Trudno zresztą się dziwić- po co wymyślać trzy różne nazwy dla jednego obszaru działań? Taka też jest prawidłowa odpowiedź : pomiędzy PR, CSR, a marketingiem istnieje spora różnica. Pytanie tylko: jaka?  Tu zazwyczaj zaczynają się schody.. Bo choć większość wie, że różnica jest, to wskazać jej nie potrafią.

R jak Public Relations

Myślę, że najlepiej zacząć od tego, co sprawia najwięcej kłopotu, a mianowicie od tego, co jest celem Public Relations. Celem PR jest uzyskanie dobrej opinii i zaufania odbiorców. Jest elementem ogólnej polityki firmy, pewną strategią jej wszystkich działań. Zmierza do informowania otoczenia o zadaniach i celach przedsiębiorstwa. Swoim zakresem obejmuje komunikację wewnętrzną ( pomiędzy pracownikami), relacje z mediami ( media relations), budowanie wizerunku pracodawcy ( employer branding ), zarządzanie kryzysowe. Choć jest często mylone z reklamą, należy pamiętać, że PR skupia się na etycznym działaniu i pozyskiwaniu zaufania otoczenia, co na każdym kroku podkreślają specjaliści z branży.

 

R jak CSR

CSR, czyli Corporate Social Responsibility to tzw. społeczna odpowiedzialność biznesu. Według tej koncepcji przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, ochronę środowiska oraz relacje z różnymi grupami interesariuszy. Ponieważ firmy w znacznie większym stopniu korzystają z publicznych dóbr, powinny zaoferować coś, co pomoże
,, odwdzięczyć się” otoczeniu, przynieść mu zysk. Działaniom CSR często zarzuca się, że są elementem PR i mają za zadanie wpływać na pozytywny wizerunek firmy. Nie należy jednak mylić tych dwóch pojęć, bowiem CSR to przede wszystkim odpowiedzialny sposób funkcjonowania firmy w przestrzeni społecznej, ekonomicznej i przyrodniczej. W dzisiejszym świecie PR i CSR często się przenikają, ponieważ działania, które są wynikiem CSR mają znaczny wpływ na pozytywny wizerunek firmy. Jednak nie jest to ich głównym celem, dlatego nie można tego wiązać z Public Relations.

 

R jak maRketing

Działania marketingowe obejmują działania przedsiębiorstwa związane z rynkiem i sprzedażą, nastawione są na dostosowanie produkcji do wymagań rynku. Marketing i PR są często mylone na płaszczyźnie zarządzania. Marketing jest zarządzaniem relacjami pomiędzy firmą a jej klientami. Public Relations jest znacznie szerszą kategorią – odnosi się do relacji pomiędzy firmą a jej pracownikami, inwestorami, społecznością lokalną, rządami i samorządami oraz mediami. PR jest wykorzystywane jako narzędzie do wspierania działań marketingowych. Należy również pamiętać, że marketing jest nastawiony na sprzedaż, natomiast Public Relations jest nastawione na uzyskanie dobrej opinii i zaufania obiorców.

 

 

 

Autor: Monika Haczek

Be Sociable, Share!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>